Vuoden voitokkain -kilpailut

Vuoden voitokkain -kilpailu on Akita ry:n järjestämä kilpailu näyttelyissä menestyneille akita rotuisille koirille. Kilpaiuissa huomioidaan vain Suomessa järjestettyjen näyttelyiden tulokset kulloisenkin kalenterivuoden ajalta. Tulokset lasketaan pääosin KoiraNet järjestelmän tietojen pohjalta, mutta järjestelmässä näkymättömät tulokset tulee ilmoittaa yhdistykselle kunakin vuonna annettujen ohjeiden mukaan (yleensä seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä).

Kilpailun voittajat kutsutaan henkilökohtaisesti yhdistyksen sääntömääräiseen kevätkokoukseen vastaanottamaan kilpailun kiertopalkinnot. Kiertopalkinto luovutetaan vain henkilökohtaisesti kevätkokouksessa palkintoa vastaanottaville henkilöille. Vuoden voitokkain kilpailun tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan kevätkokouksen jälkeen. Kilpailuun voivat osallistua vain Akita ry jäsenten omistamat ja osaomistamat akitat.

Kiertopalkinnot:
  • Candida's trophy - Vuoden Voitokkain
  • Paapan malja - Vuoden Voitokkain Veteraani

Vuoden voitokkaimmat galleriaan pääset tästä

Kilpailun säännöt

Alla olevat säännöt on hyväksytty Akita ry syyskokouksessa 2023 ja niitä noudatetaan näyttelyvuodesta 2024 eteenpäin.

Sarjat

Vuoden voitokkain akita
Vuoden voitokkain juniori
Vuoden voitokkain veteraani
Vuoden voitokkain pentu
Vuoden voitokkain akitakasvattaja

Sama koira voi osallistua useampaan sarjaan, mikäli saavutetut pisteet oikeuttavat siihen, esim. Vuoden voitokkain- ja Vuoden voitokkain veteraani -kilpailuun.
Jos kaksi koiraa päätyy samaan loppupistemäärään, voittaa koira, jolla on enemmän ryhmä- tai BIS-sijoituksia. Jos näitä on saman verran, voittaa koira, joka on menestynyt paremmin Akita ry:n erikoisnäyttelyssä. Jos pisteet ovat vieläkin tasan, voittaa koira, jolla pisteitä kerryttäviä näyttelyitä on vähemmän. Jos vieläkin pisteet ovat tasan, voittaa koira, jolla on vähemmän näyttelykäyntejä kokonaisuudessaan.

Minkään kilpailun pisteisiin ei lasketa erikoisnäyttelyn epävirallista super-BIS -kilpailua eikä epävirallisen Akita Open Show:n tuloksia.

Näyttelyn koiramäärää laskettaessa otetaan huomioon vain virallisiin luokkiin ilmoitetut koirat (ei pentuja tai turisteja).

Vuoden voitokkain akita

1. Pisteet lasketaan kahdeksasta (8) parhaasta näyttelystä kahdeksalta (8) eri rotukehän arvostelleelta tuomarilta.
  2. Pisteet lasketaan rotukehästä ja lisäpisteitä saa ryhmäkilpailuista.
  3. Akita ry:n Vuoden voitokkain -kilpailuun otetaan mukaan vain jäsenten omistamat akita-rotuiset koirat ja kotimaiset näyttelytulokset.

Vuoden Voitokkain akita pisteytys

Vuoden voitokkain juniori

2. Pisteet lasketaan rotukehästä ja lisäpisteitä saa SA:sta sekä BIS-JUN -sijoituksista.
  3. Akita ry:n Vuoden voitokkain juniori -kilpailuun otetaan mukaan vain jäsenten omistamat akita-rotuiset koirat ja kotimaiset näyttelytulokset.

Vuoden Vuoden voitokkain juniori pisteytys

Vuoden voitokkain veteraani

2. Pisteet lasketaan rotukehästä ja lisäpisteitä saa SA:sta sekä BIS-VET -sijoituksista.
  3. Akita ry:n Vuoden voitokkain veteraani -kilpailuun otetaan mukaan vain jäsenten omistamat akita-rotuiset koirat ja kotimaiset näyttelytulokset.

Vuoden voitokkain veteraani pisteytys

Vuoden voitokkain pentu

1. Pisteet lasketaan kolmesta (3) parhaasta näyttelystä kolmelta (3) eri rotukehän arvostelleelta tuomarilta.
  2. Pisteet lasketaan rotukehästä ja lisäpisteitä saa KP:sta.
  3. Akita ry:n Vuoden voitokkain pentu -kilpailuun otetaan mukaan vain jäsenten omistamat akita-rotuiset koirat ja kotimaiset näyttelytulokset.

Vuoden voitokkain pentu pisteytys, päivitetty vuodelle 2024

Vuoden voitokkain akitakasvattaja

1. Pisteet lasketaan Vuoden voitokkain akita -kilpailun tulosten perusteella saman kasvattajan neljän (4) parhaiten menestyneen akita-rotuisen kasvatin pisteistä.
  2. Lisäpisteet lasketaan jokaisesta kotimaisessa näyttelyssä esitetystä akita-rodun kasvattajaluokasta.
  3. Kasvattajan tulee olla Akita ry:n jäsen.

Vuoden voitokkain akitakasvattaja pisteytys